מבזק מס מספר 132 - 

מיסוי ישראלי  17.11.2005

שלילת ניכוי הוצאות לימודים – הצעת חוק - 17.11.2005

ביום 2.11.2005 הונחה הצעת "חוק ההסדרים" בפני הכנסת. במסגרת חקיקה זו מוצע לתקן את פקודת מס הכנסה בין היתר בהקשר להוצאות לימודים, זאת לאחר הפולמוס הציבורי שנושא זה מעורר מדי פעם.

מדברי ההסבר עולה כי החקיקה הנ"ל מטרתה "להבהיר" את הדין הקיים היום (כפי שהוא מובן על ידי רשות המיסים), ולא לשנות דבר מדין זה.

ולגופו של עניין. הממשלה מציעה לחוקק פסקה נוספת (15) לסעיף 32 לפקודה (הגבלת ניכוי הוצאות), שתקבע כדלקמן:

"הוצאות לימודים; לעניין זה "הוצאות לימודים" – לרבות הוצאות לרכישת השכלה אקדמית, ולמעט הוצאות השתלמות מקצועית, שאינה לרכישת השכלה או מקצוע כאמור, ושאינה מקנה יתרון של קבע;"

אנו סבורים כי על אף "דברי ההסבר", בוודאי שיש חדש בדבר החקיקה, ואין בכך רק "להבהיר דין קיים". זאת לאחר שהנציבות "זכתה" בפסק הדין בעניין אמיר מאיר ואח', שדן בעניין שלילת הוצאות לימודים בגין תואר ראשון,  ובכך במשתמע דווקא הותרו בניכוי הוצאות לימוד בגין תואר שני, כך שהנציבות "הפסידה" למעשה בעניין תואר שני (ראה מבזק מס מספר 114 מיום 2.6.2005).

על אף ניסיון החסימה של הנציבות, ולאור שימושה במונח מעורפל של "השכלה אקדמית" ולא במפורש- שלילת תואר ראשון, שני וכד' , אנו סבורים כי ניתן יהיה להתיר בניכוי, בנסיבות מסוימות, ניכוין של הוצאות לימודי תואר שני.

יש עוד להצטער והדבר הפך לצערנו לשיטה, על הכללת תיקון החקיקה במסגרת חוק ההסדרים, ולא במישרין כתיקון לפקודת מס הכנסה, דבר שלכל הדעות היה נתקל בקשיים רבים הרבה יותר בהעברתו ברוב בכנסת, מאשר כסעיף קטן ונחבא- בתוך הררי החקיקה בחוק הסדרים.

 

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה